Nørklere

Nørkleprogrammet er en lokal social aktivitet med internationalt formål. Røde Kors' frivillige nørklere mødes regelmæssigt i grupper og syr, strikker eller hækler børnetøj, som sendes til Røde Kors' udviklings-projekter i det meste af verden.

Nørkletøjet sendes til steder i verden, hvor fattigdom og kulde gør vinteren svær at komme igennem. Her luner en dejlig sweater eller et godt tæppe. Der findes også steder, hvor tørken og varmen plager, og børnene leder efter tryghed i en hverdag med mangler. Her betyder det meget at have en fin skjorte eller en dukke, man kan kramme.

I Danmark støtter nørklerne børn af indsatte i arrester og fængsler ved at strikke bamser, som deles ud til jul.

Baggrund

Nørkleprogrammet har eksisteret siden 1983 og har godt 4.700 frivillige i 265 nørklegrupper over hele landet. Der fremstilles ca. 35 ton baby- og børnetøj på årsbasis efter faste mønstre og opskrifter. Materialerne er genbrug og donationer fra private og virksomheder med stof og garn i overskud.