Røde Kors indsamling

Foto: Jan Sternkopf

Røde Kors Indsamlingen

Hvert år den første søndag i oktober løber den store landsindsamling af stabelen. Inden da har frivillige i et par måneder været dybt involveret i planlægningen. De frivillige i indsamlingsteamet lægger mange timer og meget knofedt i forberedelserne for at skaffe det nødvendige antal indsamlere og iøvrigt arrangere alt det praktiske, der skal klappe, når et så stort arrangement skal lykkes.

Lige nu er 59 millioner mennesker på flugt i verden. Bag det svimlende tal gemmer der sig lige så mange tragiske skæbner. Røde Kors er altid til stede, hvor der er mennesker i nød. I nærområderne, i konfliktzonerne og i de mest ufremkommelige egne af verden, hvor andre må give op. Hvert år giver vi hjælp til 85 millioner mennesker verden over. Alene i Syrien uddeler vi hver måned mad til 500.000 mennesker, der er fanget midt i krigens rædsler.

De senere år har vi i Aabenraa samlet rigtig mange penge ind til nødhjælp, både ude og her i Danmark. Det gode resultat skyldes, at så mange gode borgere havde meldt sig som indsamlere samt den store opbakning, vi har oplevet fra Statsskolen og Deutsche Gymnasium. Det betød at vi i 2015 fik 127.453,72 kr. i indsamlingsbøsserne.