Venskabsprogrammet – afdelingens internationale arbejde

Afdelingens internationale arbejde

Røde Kors arbejder for at forhindre og afhjælpe menneskelig nød, lidelse og diskrimination også ude i verden bl.a. gennem venskabsprogrammet.

Igennem mange år har Røde Kors Aabenraa sendt penge til venskabsprojekter rundt omkring i verden. Det har været vigtigt for os at hjælpe de mindre lokale projekter rundt omkring, og vi har bl.a. støttet Georgien.

I oktober 2013 fik Karin Rastrup, næstformand og leder af vores internationale arbejde, mulighed for at rejse med Røde Kors på studietur til Georgien. Karin besøgte det nordøstlige Georgien, en meget fattig del af landet. Her så hun, hvorledes små midler kan være med til at ændre levestanden for de udsatte mennesker og hvordan støtten fra bl.a. Aabenraa er blevet brugt. Pengene fra Danmark havde muliggjort indkøbet og installationen af en vaskemaskine, som blev flittigt brugt af de frivillige, som hentede det snavsede tøj hjemme hos de ældre. Mange af de ældre, Karin besøgte, havde ikke indlagt vand eller strøm, så for dem var det en fantastisk luksus at kunne få vasket tøj. Ligeledes var der blevet installeret et rigtigt toilet i Røde Kors kontoret til fri afbenyttelse af de borgere, der havde mulighed for og kræfter til at komme derhen. Deres næste ønske er at finde midler til at opsætte en brusekabine.

En af de ting, der virkelig glædede Karin var, at så mange unge deltog i arbejdet. Både som besøgsvenner, ved afhentning af vasketøj samt med savning og kløvning af brænde.

Afdelingen havde også, for pengene fra Danmark, indkøbt nogle værktøjskasser med indhold. De blev brugt, når der var brug for at få udført småreparationer ude hos besøgsmodtagerne.